Informatieoverzicht en klachtenprocedure
Het NISOM heeft:
- Raad van Toezicht: toetst de kwaliteit van het onderwijs
- Opleidingsgroep: verzorgt het onderwijs
- Examenreglement en huishoudelijk reglement
- Examen en klachtencommissie:Deze houdt toezicht op de procedures en regelgeving over zaken als toetsing en examinering en fungeert als instantie voor bezwaarschriften van studenten bij geschillen en klachten.
Doel: Het vastleggen of omschrijven van de handelingen met betrekking tot de ontvangst, de behandeling en de afhandeling van de klacht. De voorzitter van de examen en klachtencommissie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de procedure.
Werkwijze:
- De klacht kan in principe mondeling, telefonisch of schriftelijk binnenkomen bij de voorzitter van de examen en klachtencommissie van het NISOM, mevrouw Joke van Galen, Postbus 109, 9750 AC Haren.
- De naam van de student, de datum, de aard van de klacht worden ingevoerd en de procedure wordt gestart. Deze actie wordt geregistreerd.
- De klacht wordt onderzocht door de voorzitter van de examen- en klachtencommissie; deze actie wordt geregistreerd. Na ontvangst van de klacht wordt deze op ontvankelijkheid getoetst. Binnen twee weken krijgt de klager bericht van ontvankelijkheid van de klacht. Er wordt een verslaglegging gemaakt door de klachtencommissie.
- Als de klacht niet in behandeling wordt genomen dan krijgt de klager bericht met opgave van redenen.
- Als de klacht in behandeling wordt genomen, ontvangt de klager bericht dat de klacht in behandeling wordt genomen en de termijn wordt bekend gemaakt. Binnen twee weken wordt er een afspraak gemaakt van hoor en wederhoor met betrekking tot de klacht. Hiervan wordt een verslag gemaakt door de voorzitter van de examen- en klachtencommissie, die na goedkeuring van beide partijen wordt ondertekend. Een kopie van het verslag wordt uitgereikt aan de klager.
De klachtenprocedure start vanaf de datum van ontvangst van de klacht en wordt altijd vertrouwelijk behandeld. De totale klachtenprocedure moet binnen vier weken zijn afgehandeld, mits het onderzoek van de klacht een langere periode zal duren. Hiervan wordt de betrokkene schriftelijk op de hoogte gesteld.
Het oordeel van de examen en klachtencommissie is bindend. Eventuele consequenties worden door het instituut snel afgehandeld.
Bij binnenkomst van een klacht wordt er een individueel dossier opgesteld. Na afhandeling van de klacht wordt het dossier bewaard in de hoofdvestiging van NISOM .
|
|